- Home
- kennisaanbod
- Groeicontent
- Marketing begint met bereik
Marque Joosten, serial ondernemer en founder van Solvo.nl is het nieuwe boegbeeld van nlgroeit. Hij heeft een achtergrond in de reclame en diverse online platforms waaronder funda.nl. We spraken met Marque over het onderwerp Sales & Marketing.
Ondernemen is makkelijker geworden
Funda.nl hebben we ontwikkeld met 2 miljoen gulden. Tegenwoordig kan je voor 2000 euro al een simpele site lanceren. Je hoeft niet meer te investeren in dure tools; je koopt zo een licentie voor een online CRM systeem voor 6 euro in de maand. Wat wel belangrijk blijft is weten wat je nodig hebt, maar als je dat weet is het nu allemaal makkelijker! Ik werk veel samen met startups, zij houden mij scherp welke nieuwe tools er beschikbaar zijn. Slack en Pipedrive behoren tot mijn favorieten.
Marketing begint met bereik
Met bereik kan je verder groeien. Met mijn eerste bedrijven heb ik dit zelf opgebouwd van nul tot miljoenen. Bij mijn laatste bedrijf besloot ik het anders te doen. Ik kocht Solvo 1 jaar geleden met een bereik van 2 miljoen bezoekers per jaar. Inmiddels heb ik dit weten te verhogen naar 6 miljoen en pakken we hierop door. Met meer bereik kan ik nog veel slimmer kanalen inzetten.
Marque’s marketing tip: Kies voor 1 campagne
Als ik één tip kan meegeven aan ondernemers is het 'verspreidt je marketingbudget niet te veel'. Als je alles verspreidt, bereik je nergens de threshold. Dus kies voor één kanaal, één campagne en blijf daar bij. De sleutel ligt in keuzes maken. Zelf doe ik niets op basis van onderzoek vooraf, alles gaat op gevoel. Wat ik wel doe is meten, meten, meten. En als het werkt, stop dan in die ene campagne meer geld. Als de cijfers zeggen, het slaat niet aan, stop dan ook.
Hoe wordt mijn bedrijf bekend zonder dat het veel geld kost?
Denk aan PR en Free publicity. De media willen altijd onderzoeksresultaten zien. Maak daar slim gebruik van door bijvoorbeeld je campagne daaraan te koppelen. Als je dan een persbericht verstuurt, heb je veel meer kans dat ze het oppakken. Daarnaast is het slim om zodra het kan te investeren in een PR netwerk om je heen. Ook hier telt weer, alles draait om bereik en zorg ervoor dat zo snel mogelijk, zo veel mogelijk mensen je kennen.
“Ik hou van verandering, dus elke dag weer wat anders.”
Maak kennis met Marque