- Home
- kennisaanbod
- Groeicontent
- De 8 grootste uitdagingen van groeiondernemers met schaalbaarheid
Update 24 oktober - Voor veel groeibedrijven is het een randvoorwaarde: schaalbaarheid. Zo ook voor Make Marketing Magic van Jos Maassen. Hoe pakte hij het aan? Leer van zijn aanpak.
De eerste 6 a 7 jaar werkte Jos met zijn marketing bureau als een projectenbedrijf. “Onze klanten waren de managers van grote bedrijven. Voor iedere opdrachtgever deden we een eigen project. Maar de markt veranderde. Ontwikkelingen als product-as-a-service deden hun intrede. We kwamen er achter dat onze manier van werken niet schaalbaar was. Schaalbaarheid zit in standaardisatie. Daar voldeden onze projecten niet aan.”
Het bleek het moment te zijn om een verandering in te zetten. “We wilden eigenlijk het liefst kleinere bedrijven helpen om te groeien. We hebben grote bewondering voor het doorzettingsvermogen en lef van deze ondernemers. Maar deze bedrijven hebben minder budget. Dat vraagt van ons een ander bedieningsconcept en verdienmodel. Dat gaat pas werken als we heel veel keer hetzelfde kunnen doen. We moesten schaalbaar worden. Het is een randvoorwaarde voor het concept dat wij bieden.”
“Dan schaal je het probleem in plaats van de oplossing.”
Om schaalbaar te worden, moet je je processen goed doorgronden, geeft Jos aan. “Je moet eerst door hebben hoe het werkt. Hoe schrijven we voor 1000 bedrijven content per maand in 14 talen? Hoe starten en managen we 1.000 advertising campagnes per maand? Daarvoor moet je vanaf het begin kijken naar de processtappen die je zet. Welke stappen neem je precies om je diensten te verlenen? En hoe gaat dat als je die stappen 1000 x moet doen?”
Hoe staat het met de groei van Make Marketing Magic zelf? Maassen: “Binnenkort bieden we ook podcast en video aan. Maar we voegen pas nieuwe producten toe, als we de noot hebben gekraakt en ze ook echt 1000 x kunnen doen. Anders schaal je het probleem in plaats van de oplossing.” Andere mooie ontwikkeling is de internationale groei. “De eerste paar jaar werkten we vooral aan het bouwen en testen van het model en aan het ontwikkelen van het software platform. Inmiddels hebben we meer dan 1.000 bedrijven helpen groeien en 1.500.000 leads gegeneerd. En we laten niet alleen in Nederland bedrijven groeien maar ook in 14 andere landen in Europa. Deze maand openen we onze Engelse vestiging in Londen."
De schaalbaarheid van het verdienmodel bepaalt voor 40% het succes van snelgroeiende bedrijven en het vermogen om gezond te groeien. Welke uitdagingen ondervinden groeiondernemers als het om schaalbaarheid gaat? De 8 grootste uitdagingen op een rij.
Hoe kunnen we sneller schalen? Wat is een goed schaalmodel voor mijn product of dienst? We leggen deze vragen voor aan mentor Pieter van Osch, die al sinds jaar en dag bedrijven helpt groeien. In maart dit jaar richtte hij ScaleUp Impact. Van Osch:”Voor bedrijven die goed willen doen. Die positieve impact op de wereld willen hebben. Die dit echt in hun businessmodel willen en durven te beleggen. Nu onderscheid je je daarmee nog in de markt, maar het kan zijn dat je over een jaar of vijf via een certificaat moet aantonen dat je positieve impact hebt.”
Is er zoiets als een schaalmodel? “Wat je veel tegenkomt is het groeimodel van Greiner met de verschillende groeicycli. Maar er zijn vooral veel methodieken. Die verschillen van elkaar in visie. Ze draaien echter allemaal om standaardisatie van taal & tools om zo meer snelheid te krijgen. Want uiteindelijk moet je discipline brengen in je bedrijf. In welke vorm dan ook.”
Wat gebeurt er met je bedijf als je heel snel groeit? Wat zijn de valkuilen? En hoe zorg je ervoor dat systemen en processen goed ingericht zijn om deze snelle groei aan te kunnen?