- Home
- kennisaanbod
- Groeicontent
- Bouw in vijf stappen een onderscheidend merk
Een sterk en succesvol merk onderscheidt zich, is van betekenis, wekt vertrouwen en raakt telkens weer de juiste doelgroep. Een nieuwe blog van mentor Hessel Jan Smink. Dit keer geeft hij zijn kijk op het groeithema merkstrategie. Hoe bouw je in vijf stappen een onderscheidend merk?
Booz Allen Hamilton deed onderzoek naar winstmarges onder Top 500 ondernemingen. Hieruit blijkt dat de winstmarge bij merkgestuurde ondernemingen twee keer hoger is dan de gemiddelde winstmarge in dezelfde sector. Essentieel is hierbij vertrouwen. In de psychologie wordt vertrouwen omschreven als “geloven dat de persoon die men vertrouwt zal doen wat men van hem of haar verwacht”. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Zo simpel kan het zijn!
Klanten kopen niet zomaar een product en/of dienst, ze kopen een beleving die vertrouwen wekt. Eén van de belangrijkste aspecten hierbij is het bouwen van een waarde creërend merk. Als jouw organisatie een sterk merk heeft (zoals IKEA, Cool Blue, Heineken), dan draag je niet alleen bij aan deze beleving van jouw klanten, je onderscheidt jezelf ook van de concurrentie.
Een merk moet iets unieks hebben, iets wat opvalt. Het merk moet op de juiste momenten inspelen op de juiste behoeftes. Het merk moet structureel zijn beloftes waarmaken en consistent zijn in aanpak en uitingen om het vertrouwen te kunnen winnen.
Grote merken als Google, McDonalds en Apple zijn ook niet binnen een dag ontstaan. Ook al duurt het misschien even voordat je merk staat, blijf trouw aan hoe jij je organisatie ziet en waar je voor staat. Alleen op deze manier kun je continu en vanuit vertrouwen dezelfde boodschap in- en extern blijven uitdragen. Alleen dan zullen je klanten gaan (h)erkennen waar jij als succesvol merk voor staat. Hoe mooi is dat?
Over Hessel Jan Smink
Na de verkoop van zijn bedrijf en het uitbrengen van zijn “Zakboek voor Succesvolle Managers & Coaches” is Hessel Jan in het verlengde hiervan een nieuw bedrijf gestart: 'Van A tot Z Succesvol'. In dit bedrijf houdt hij zich naast innovaties en participaties, bezig met van A tot Z succesvol communiceren en samenwerken. Met als doel leiders en medewerkers optimale groei en resultaat te laten bewerkstelligen.