- Home
- kennisaanbod
- Groeicontent
- Blog Kees de Jong: Internationaliseren is prima te organiseren
Internationaliseren door eigen kantoren openen was voor ons de meest logische strategie. Het leergeld betaalde ik in Londen. Verkeerde plek, verkeerde persoon, verkeerde aansturing. Een blog van Kees de Jong over internationaliseren. We hadden dat jaar een behoorlijk groei van 80% achter de rug. Ik zag dat we steeds meer aanvragen kregen van buitenlandse klanten. Uit Duitsland, Engeland en Frankrijk. Het was duidelijk dat om door te groeien we uiteindelijk ook lokaal die klanten moesten bedienen.
Na die leerschool bleek dat internationaliseren iets was dat prima te organiseren is. Door in de diverse landen de tweede of derde salesman van onze concurrenten onze eerste man te maken wisten we snel onze landenkantoren uit te rollen. Maar niet voordat de nieuwe mensen zes weken op ons kantoor in Rotterdam hadden meegelopen. Om de cultuur te leren kennen, om de processen te snappen, ons verhaal te leren en vooral de mensen goed te leren kennen.
Samen met een ervaren projectmanager van ons kantoor lieten we deze mensen vervolgens een lokaal kantoor openen. In Frankfurt, Parijs, Madrid, Stockholm en Londen. Het lokale netwerk van de sales en de kennis en ervaring van onze eigen man maakte een sterke combinatie. En dan iedere week laten rapporteren en met Skype de mensen in de ogen kijken. De groei ging snel, de uitdagingen en problemen ook.
Wat is Duitsland een lastig land. Wat doen Engelsen toch soms raar en waarom is Frankrijk nou zoveel lastiger dan Spanje? We hebben veel geleerd. Ook jij kunt veel leren. Voor in onze aanstaande online Groeimasters webinar ‘Groei over de landsgrenzen heen’. Over alles wat je zou moeten weten als u van plan bent om hard te groeien, binnen en buiten Nederland.