- Home
- kennisaanbod
- Groeicontent
- 6 aandachtspunten bij de selectie van een nieuwe medewerker
Medewerkers is een van de groeitopics waar groeiondernemers mee te maken krijgen. Het gaat om vragen als: waar moet je op letten bij de selectie van mensen en waarom is een introductieprogramma belangrijk? Leeraanbod partner Karin Verhagen van GrowthFactory zet in deze blog een aantal aandachtspunten op een rij.
Wanneer jouw organisatie begint te groeien, is het belangrijk om de juiste medewerkers aan te nemen. Maar dat blijkt vaak lastiger dan gedacht. En hoe belangrijker de positie die ingevuld moet worden, des te lastiger het is. Het invullen van een cruciale rol voor je omzet zoals planner, verkoper of operations manager, of een kostbare functie zoals partner of directeur kunnen slecht uitpakken. Verkeerde keuzes kosten tijd en geld én leveren een hoop frustratie op. Waar moet je als ondernemer op letten tijdens de selectie? Een aantal belangrijke aandachtspunten op een rij:
We horen regelmatig van ondernemers dat ze voorzichtig zijn met het aannemen van sleutelfiguren, zeker nadat het een keer verkeerd is gegaan. Hiermee rem je niet alleen de groei af, maar kom je zelf ook niet toe aan rust en tijd om aan je bedrijf te werken in plaats van erin. Investeer zowel tijd als geld in deze stap, want goedkoop is duurkoop. De juiste aandacht zorgt ervoor dat jouw onderneming duurzaam kan blijven groeien.
Heb jij moeite met het vinden van de juiste medewerkers? Of wil je weten wat jouw talenten zijn en waar je dus aanvulling zoekt? Lees dan verder op onze website over de ODC-test. Wij helpen je graag met jouw zoektocht en richten ons daarbij op de duurzame groei van jouw onderneming.
Over GrowthFactory
Ben jij ondernemer en kun je de groei van jouw onderneming niet bijbenen? Of zit je vast en vraag je je af hoe de volgende groeistap genomen moet worden? Binnen GrowthFactory richten wij ons op ondernemers met groeivraagstukken, zowel kleinere bedrijven als groot MKB. Dit kunnen ook vragen rondom groeifinanciering zijn en/of hulp bij werken naar een exit (en daartoe waarde willen opbouwen en een earn-out periode verkorten). We helpen ondernemers, specifiek de eigenaar of eigenaren ná start-up fase, dan vindt immers de eerste (snelle) groei plaats. Onze werkwijze begeleidt je door alle groeifases van jouw onderneming én door de bijbehorende fases die jij als ondernemer zélf doormaakt. Het succes wordt bepaald door een beproefde methode, door exact te weten in welke groeifase jouw onderneming zich bevindt, wordt duidelijk welke onderdelen op dat moment prioriteit hebben - zowel qua geld als menskracht - waardoor de volgende groeifase snel en gecontroleerd bereikt wordt. Het DNA van jou als ondernemer is daarbij leidend, tevens bepaal je zelf het tempo en budget. Wat wij van jou vragen is: commitment en inzet. De toegevoegde waarden die je kunt verwachten? Grip op groei, rust, meer waarde en meer rendement. Nieuwsgierig naar onze aanpak of wil je meer informatie? Kijk dan op www.growthfactory.nl.
Auteur: Karin Verhagen, karin@growthfactory.nl